Prejsť na obsah
Katedra vodného hospodárstva krajiny

Bratislavské mosty cez Dunaj

V Bratislave máme v súčasnosti 6 mostov cez rieku Dunaj.

 

- Prístavný most - dvojpodlažný most, kde je horná doska pod diaľnicou unikát. Ide o plávajúcu mostovku. Tato železobetónová doska je vlastne most na moste a je uložená prostredníctvom ložísk na hlavné nosníky. Most bol otvorený 1985 a je dlhý približne 600m.

pri_1.jpg
pri_2.jpg
pri_3.jpg
pri_4.jpg


- Most Apollo - ide o oblúkový most. Otočenie hlavného pola Mosta Apollo z brehu na podporu v toku Dunaja je dodnes svetový unikát (vzhľadom na veľké rozpätie pola 231m a s tiažou vyše 5000 ton). Most bol otvorený v roku 2005. Autor tohto diela (Maťaščík) obdržal viacero cien doma aj v zahraničí (napr. cena od americkej komory stavebných inžinierov OPAL Award). Most je tvorený oblúkom, na ktorý sú pripevnené približne rovnobežné závesné oceľové laná, ktoré držia mostovku.

apo_1.jpg
apo_2.jpg
apo_3.jpg
apo_4a.jpg


- Starý most - pôvodný most bol postavený v r. 1890 (výstavbu riadili talianski mostní odborníci). V roku 1945 ho ustupujúci nacisti vyhodili do vzduchu, Československá armáda v spolupráci s československými inžiniermi obnovili most za neuveriteľných 5 mesiacov a 17 dní. Krátkosť obnovy vyplývala z potreby využitia zopár rokov, most však vydržal vyše 60 rokov. Novy Starý most otvorili iba v máji 2016 pre cyklistov a peších, električkovú trať o 3 mesiace neskôr. Projektant (Maťaščík) vytvoril 12 variantov tohto mosta. Nakoniec sa zohľadnil pôvodný vzhľad, čím sa podporil vzťah Bratislavčanov k pôvodnému Starému mostu.

st_1.jpg
st_2.jpg
st_3.jpg
st_4.jpg


- Most SNP - nemá ani jeden pilier v toku Dunaja. Ide o jednopylónový, oceľový, cestný, zavesený most. Atrakciou je reštaurácia na pylóne vo výške 85m, dnes populárne UFO. Otvorený bol v roku 1972 a dodnes má významné miesto medzi mostami vďaka jeho konštrukčnom systéme, modernom riešení detailov a originálnemu spôsobu výstavby. Autormi mosta boli Lacko, Kušnír, Tesár, Slamen.

snp_1.jpg
snp_3.jpg
snp_2a.jpg
snp_4.jpg


- Most Lafranconi - tento betónový most má rozpätie najdlhšieho pola 174m (vo svete býva dĺžka tohto pola do 150m) a hlavné trámy majú hrúbku iba 30 cm. Otvorený bol v roku 1991.

laf_1b.jpg
laf_2a.jpg
laf_4a.jpg
laf_3a.jpg

 

- Lužný most - ide o komorový trámový most, ktorý je súčasťou diaľničného ochvatu D4. Tento betónový most má dĺžku takmer 3 km, šírku 35 m. Doteraz najmladší bratislavský most cez Dunaj bol otvorený na jeseň 2021. Názov mosta vybrali občania v ankete, podľa vzácneho územia Lužných lesov, akých v Európe nie je veľa.

1.jpg
4.jpg
3.jpg
5.jpg

Zdroj: internet
Foto: KVHK

 

Bratislavské mosty a uch využitie (počet áut za deň v roku 2015)

Názov mosta Rok otvorenia Intenzita automobilovej dopravy
Starý most 1890/1945/2016 -
Most SNP 1972

40 000

Prístavný most 1983 120 000
Most Lafranconi 1992 80 000
Most Apollo 2005 47 000
Lužný most 2021 -

Zdroj: Mesto Bratislava